Motorväg, tunnel och bro

Att köra husbil på Europas motorvägar brukar gå bra även för nybörjaren. Man lär sig snabbt hur trafiksystemet fungerar i de olika länderna och tar man det bara lugnt så flyter körningen på. För att underlätta första resan så har vi sammanställt lite fakta och tips om motorvägarna i de länder vi rest i.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Messinasundet, Italien

Många europeiska länder tar ut avgifter på motorvägarna. Vill man undvika att betala så väljer man landsvägarna istället. I norra Europa är de ofta i bra skick men de går igenom städerna så det tar längre tid. I södra Europa, t.ex i Italien, Portugal och Spanien, är de mycket hårt belastade eftersom lokalbefolkningen anser att motorvägarna är för dyra.

Betalning för tunnel, bro och motorväg
Motorvägarnas betalstationer ligger både längs vägen och vid på- eller avfart. För det Ticketmesta får man via automat en biljett vid påfarten eller där den avgiftsbelagda sträckan börjar. Biljetten måste man hålla reda på för den ska man sedan använda vid betalningen. I de allra flesta fall betalar man i automater där man matar in biljetten och sedan kreditkortet för debitering. Föredrar man kontant betalning finns det ibland manuell betjäning eller så tar automaten såväl sedlar som mynt. Ett bra råd är dock att ha ett kreditkort snabbt tillgängligt för betalningen av vägavgifter. Kort är smidigt att betala med och vi har inga dåliga erfarenheter av kortbetalning. Vad gäller broar och tunnlar så betalar man på liknande sätt och på endera sidan.

Betalstationen Öresundsbron

 

Det är prisvärt och praktiskt att köpa en Brobizz från Öresundskonsortiet. Det är en plastdosa man sätter upp på BroBizzvindrutan när man kommer till betalstationen vid det svenska brofästet och då debiteras kreditkortet elektroniskt. Som Brobizz-abonnent får man en ordentlig rabatt på överfarten. Reser man över bron till Danmark minst en gång per år så tjänar man in årskostnaden för Brobizz. Den går även att använda vid Stora Bält-bron men där får man tyvärr ingen (eller väldigt liten) rabatt på broavgiften. Brobizzen är en del av Easy Go-systemet som bl.a. inbegriper färjorna mellan Danmark-Tyskland, betalvägar i Norge, samt i Österrike för husbilar som väger över 3,5 ton. Läs mer om Österrike här.

Färja eller bro?
Inför resan söderut infinner sig ofta frågan om man ska ta färja eller bro till Danmark och Tyskland. Om man har skaffat en Brobizz är det klart billigare att köra över Öresundsbron. Har man inte det, är det mer en fråga om tycke och smak. Om man inte tidigare färjat över till Helsingör och kört den vackra Strandvägen längs sundet, så är ju det en reseupplevelse i sig.

Lilla Bält-bron Danmark

Lilla Bält-bron

Överfarten till Tyskland via färja eller över broarna Lilla- och Stora Bält går rent kostnadsmässigt på ett ut, inräknat milkostnaden. Nackdelen med färjorna är att det kan vara köer, fördelen är att man får en vilopaus i körningen. Vill man snabbt ner till södra Europa är det effektivt att välja färja, eftersom man tjänar nästan en hel dagsetapp i tid. Undvik färjan mellan Rödby-Puttgarten runt de trafikintensiva helgerna i juli och augusti. Är man på väg ned till Kroatien och ska färdas genom östra Tyskland sparar man många mil om man tar färjan mellan Gedser-Rostock. Boka då plats i förväg för att undvika en eventuell lång väntetid.

På Motormännens webbplats finns detaljerad fakta om att resa med bil i Europa, t.ex. färjor, avgifter, trafikregler och en komihåglista innan avfärd. Pappersversionen heter Upptäck Europa med bil. Organisationen AA har också information per land, samt översikt av ländernas vägavgifter (allt på engelska).

Annonser

2 reaktioner till “Motorväg, tunnel och bro

Kommentera gärna här. Du kan vara anonym om du vill.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s