I Italien heter motorväg Autostrada och de flesta sträckorna är avgiftsbelagda. Vid påfarten får man en biljett genom att trycka på en stor röd knapp på automaten. Avgiften beror på körd sträcka och fordonsklass. Motorvägarna och servicen håller ofta hög kvalitet men tempot är högt och trafiken intensiv. Eftersom en stor del av landet består av alper och bergskedjor finns det många tunnlar och höjdskillnader.
Vägrestaurangerna håller bra klass, mest populärt och prisvärt är cafédelen där man erbjuder fina smörgåsar. Det är ofta trångt på bensinmackarna och avfarter/påfarter mycket korta.
När man tankar kan man välja mellan ”fai da te” (gör det själv) eller ”servito”, dvs man får hjälp med tankningen. Under sommarmånaderna bör man undvika att köra bil på helgerna, eftersom det är hög risk för långa köer. På många sträckor är det bara två filer och dessa är smala.
Schweiz
Landskapet består till sjuttio procent av berg; det finns 220 vägtunnlar som tillsammans är över 20 mil långa. Det finns också 1500 sjöar, så det är ett vackert men utmanande land att köra husbil i. När man åker in i Schweiz möts man av stora skyltar som talar om att man ska köpa en vignette. Det är ett kvitto på att man betalt den generella vägavgiften och dekalen ska klistras fast på insidan av vindrutan. Vignetterna gäller under kalenderåret och säljs vid gränsen på bensinstationer och hos tullen. För husbilar över 3,5 ton ska man betala en vägskatt för tunga fordon (PSVA) som är baserad på fordonets typ och vikt. Skatten gäller för alla vägar, inte bara motorvägar, och man kan betala för korta perioder. Betalar gör man på bemannade tullstationer, medtag registreringsbeviset. Här finns en karta över betalvägarna i Schweiz.
Schweiz är inte medlem i EU/EES och således gäller varken lagstiftningen om fri roaming eller de så kallade ”farfarsrättigheterna” för B-körkort taget före den 1 juli 1996 . Läs mer hos Transportstyrelsen.
Österrike
Österrike ligger i hjärtat av Europa och är ett stort transitland. Vägarna är intensivt trafikerade och i delar mycket kuperade; sextio procent av landet består av berg. Alperna ligger i söder och väster och här råder alpint klimat. Mellan 1 november och 15 april måste fordon ha vinterdäck eller snökedja vid vinterväglag. Läs mer här.
I nordöstra Österrike är landskapet plattare, så landets vägnät går dels i dalar och dels på broar och i tunnlar (så kallade pass). För vissa av passen måste man betala särskild vägskatt (Streckenmaut/Route Toll), t.ex Karawankentunneln (A11) på gränsen till Slovenien och Brennerpasset (A13) på gränsen till Italien.
Motorvägssystemet som helhet är avgiftsbelagt; väger husbilen mindre än 3,5 ton ska man köpa en vignette. Husbilar över 3,5 ton ska betala en kilometeravgift som är baserad på miljöklassning och antalet hjulaxlar. Kilometeravgiften debiteras elektroniskt genom en transponder, som i Österrike kallas GO-box. Läs mer om GO-Box här.
Vignetten går att köpa på plats, t.ex. på bensinstationer nära den österrikiska gränsen. Man kan också köpa vad man kallar en digital vignette genom att registrera husbilens nummerplåt i appen Unterwegs eller i ASFiNAGs webbshop. Det innebär att man betalar motorvägsavgiften och utvalda vägpass (digital section toll) i förväg (minst 18 dagar före ankomst till Österrike).
Mer information om bilkörning finns i Österrikes officiella reseguide.
jätte bra sida, vad är det som gäller i Slovenien husbil över 3,5t?
GillaGilla
Tack! I Slovenien betalar man för den sträcka man kör. Vid betalstationen väljer man banan för lastbilar och betalar med kreditkortet. Här finns information på engelska: http://www.dars.si/Dokumenti/Toll/Tolling_system_and_roads_298.aspx
GillaGilla