Gasolanslutningar

Europas länder har olika standarder för tömningen av gasolen ur flaskan. Innan gasolen släpps in i bilens system måste det höga gastrycket i flaskan reduceras. Det sker genom vad som kallas en reduceringsventil. Den hör till bilens utrustning och sitter på anslutningsslangen eftersom flaskans tryck ska reduceras direkt. Reduceringsventilerna är alltså också de av olika typ i Europas olika länder. Skillnaderna består oftast i hur flaskan och reduceringsventilen kopplas ihop.

Ut- eller invändig gängning
Ventilen som sitter på de svenska gasolflaskorna är alltid invändigt gängad. Reduceringsventilen är därför utvändigt gängad. Den enklaste varianten syns på bilden nedan. (Det finns mer avancerade där reduceringsventilen är sammanbyggd med t.ex krocksensor och omkopplare mellan flaskor.) Vi är tämligen ensamma i Europa om att ha invändig gängning på flaskorna, till exempel Tyskland och Frankrike har precis det motsatta. Det vill säga att ventilen på deras flaskor är utvändigt gängad vilket kräver att anslutningen på reduceringsventilen är invändigt gängad.

Svensk reduceringsventil

Svensk reduceringsventil flankerad av mellankopplingar

För att koppla ihop husbilens befintliga reduceringsventil med en flaska från ett annat land behövs en anpassningspryl, en mellankoppling. Den som ligger till höger på bilden ovan med invändig gänga behövs när din bil är utrustad med en svensk reduceringsventil och du vill ansluta den till exempelvis en tysk flaska. Den som ligger till vänster på bilden – med utvändig gänga – behövs för att koppla ihop t.ex. den tyska reduceringsventilen med en svensk flaska. Jämför den svenska och den tyska flaskans ventil nedan.

Svenskflaskventil

Svensk ventil med invändig gänga

Om man därför skaffar en mellankoppling som gör att en svensk gasolflaska blir som en tysk med utvändig gänga, så ökar sannolikheten för att kunna fylla den svenska flaskan på europeiska gasdepåer.

Tysk ventil med utvändig gänga

Observera att gasolanslutningar av säkerhetsskäl skruvas fast moturs.

Spansk gasolanslutning
Köper du en spansk gasolflaska av något slag, så kommer du att upptäcka ytterligare en variant. Flaskan har bara en hals och ingen kran för öppning och stängning. Den funktionen är inbyggd i deras typ av reduceringsventiler, så för att få ut gasen ur en spansk flaska måste du få tag i och ansluta en spansk reduceringsventil.

Den spanska reduceringsventilen är en click on-ventil och trycks fast med ett klick på flaskans hals. Den finns att köpa i butiker för campingtillbehör eller i järnhandeln (ferreteria).

När du sedan ansluter reduceringsventilen till ditt eget system behöver du som regel använda en mellankoppling med utvändig gänga. Är du bra på spanska och befinner dig i närheten av en välsorterad affär, kan du kanske få tag i en spansk ventil utan inbyggd reducering, som bara släpper igenom flaskans tryck fram till bilens redan befintliga reduceringsventil. I praktiken blir dock ofta den enklaste lösningen att man kör med dubbla reduceringsventiler. Det betyder inte en dubbel reducering av trycket utan brukar fungera bra.

Annonser

4 reaktioner till “Gasolanslutningar

  1. En sak ang. butan gas är att den slutar ånga vid några plusgrader,dvs den fungerar inte under ungefär 5 plus.Inte ovanligt att natt tempertur i Spanien ligger mellan 2-5 plus.
    Vi har tankflaskor i våran bil och det visar sig att deras blandnig av butan/propan slutade
    funger nattetid när flaskan var ca 20% kvar och temp rund 3-4gr.
    Anledning att fundera över.
    Paul Kaj

    Gilla

  2. Jag har en tub kvar från Frankrike, och nu undrar jag helt enkelt om det är samma anslutning till Tyska tuber, om jag helt enkelt kan använda och eller byta in den i Tyskland?
    Jag har och använder en adapter.

    Gilla

Kommentera gärna här. Du kan vara anonym om du vill.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s